Контент, мобільність, систематичність — основні чинники успішного вивчення іноземної мови при дистанційному навчанні в школі

Пандемія 2020 року та закриття закладів освіти на карантин стали справжнім викликом для системи шкільної освіти. Вчителі зіткнулися з необхідністю вибору дієвих інструментів дистанційного навчання. Стабільна і продуктивна робота учнів у всесвітньо відомих системах і дев’яностовідсоткова відвідуваність учнями моїх щоденних відеуроків дає підставу вважати успішною обрану комбінацію систем і методів дистанційного навчання.
Головною задачею при плануванні дистанційного навчання особисто для мене було недопущення погіршення загального рівня навчання, підтримання на належному рівні знань і вмінь учнів, продовження системного використання підручників одного зі світових лідерів у системі вивчення англійської мови – британського видавництва «Pearson».
При розробці системи дистанційного навчання було відкинуто онлайн-системи, що вимагали для навчання використання лише традиційних комп’ютерів. Багато учнів не мають удома комп’ютерів, успішно замінюючи їх у звичайному житті смарфонами та планшетами. Крім того, частина родин на час карантину переїхала в іншу місцевість, взявши з собою лише найнеобхідніше. При плануванні системи дистанційного навчання англійської мови підбирались лише такі системи, що коректно працюють як на десктопних операційних системах, так і в мобільних Android та iOS. Ще одна важлива складова успішного навчання — систематичність. Виникла необхідність пошуку відповідного IT-інструментарію для системної роботи та швидкого навчання учнів повноцінному користуванню такими системами.
Підсумовуючи досвід впровадження і використання власної системи дистанційного навчання, можу зробити висновок – підготовка матеріалів до уроків, видача і перевірка завдань, вирішення проблемних технічних питань вимагає значно більше вчительського часу, ніж при традиційному навчанні. Також під час дистанційного навчання значно зростає роль батьків учнів. Вони формують мотиваційну складову навчання, забезпечують організацію, беруть на себе технічне забезпечення своїх дітей засобами навчання.
Головним інструментом обліку, статистики, інформування і сервісу оцінок для своїх учнів я обрала традиційний Google Class. Проблеми з підключенням учнів вирішились буквально протягом тижня, приємним бонусом була активна допомога учнів один одному. За допомогою Google Class під час дистанційного навчання видаються завдання, збираються і оцінюються роботи учнів, здаються тести. Також сервіс використовується для інформування учнів щодо питань навчання і планування. Фактично Google Class можна вважати розширеною електронною версією шкільного журналу.
Ще однією важливою складовою системи дистанційного навчання стала ініціатива видавництва «Pearson». На період пандемії видавництво відкрило безкоштовний доступ до власної системи онлайн-навчання «Му English Lab». Варто подякувати менеджерам видавництва «Pearson» в Києві, які оперативно опрацювали заявку і допомогли вирішити питання підключення, що дозволило всім моїм учням читати, слухати і переглядати матеріали, виконувати тестові завдання. Система певною мірою гнучка, вчитель має можливість обмежувати кількість спроб у тестах або час на їх виконання. «Му English Lab» є продуманою і відлагодженою системою, що дає можливість дистанційно оцінити навички з усіх видів мовленнєвої діяльності. Система прив’язана до підручників видавництва, якими користуються вчителі англійської мови та їх учні у всьому світі.
Також важливим компонентом при навчанні англійської мови стала система відеоконференцій ZOOM. Для забезпечення систематичного зворотного зв’язку з учнями, підтримки високого рівня мотивації, уроки в ZOOM проходять кожного тижня, розклад стабільний. Учні одинадцятого класу, наприклад, знають, що кожного тижня у понеділок, середу та п’ятницю у них англійська. Використання камери учнями під час уроку — бажано. Таким чином вчитель може звернути увагу на артикуляцію при говорінні. Під час уроку – обов’язкове спілкування з кожним учнем, одночасно його ідентифікація. Так як урок в ZOOM – це повноцінний урок, то учні, що були відсутні, мають опрацювати матеріал самостійно, вони отримують матеріали уроку і додаткове індивідуальне завдання, щоб не відставати в навчанні від класу. Учнів це активно мотивувало не пропускати англійську, бо після того, як ZOOM-урок завершено, «учень, що проспав» в своєму Google Class акаунті безумовно зустріне додаткове завдання і терміни його виконання. Таким очевидним мотиваційним прийомом в сумі з традиційно позитивним настроєм на самих ZOOM-уроках вдалося досягнути рівня відвідуваності онлайн-уроків до 90%. Класично зручними інструментами в ZOOM є можливість демонстрації екрану, використання функції поміток та інтерактивної дошки при поясненні матеріалу та виправленні помилок. Систему ZOOM зручно використовувати для демонстрації відеоматеріалів, прослуховуванні аудіо, виконання інтерактивних вправ. Також для вивчення іноземних мов з використанням ZOOM зручним є сервіс окремих кімнат Breakout Rooms, в яких учні в парах і групах спілкуються між собою, а вчитель має можливість підключатися до цих кімнат для спілкування або контролю. Для підтримання позитивної атмосфери під час онлайн-уроків застосовуються Quizlet, Kahoot, LearningApps.
Вважаю, що при будь-яких комбінаціях інструментів дистанційного навчання, головне — системність. Всі учасники освітнього процесу, а саме вчитель, учні та батьки повинні прикласти зусилля для системного й мотивованого навчання з обов’язковим активним зворотнім зв’язком.

Тетяна Анатоліївна Савчук, учитель іноземної мови Новоград-Волинського Ліцею №1, учитель вищої категорії, учитель-методист, учасник програми Британської ради, GoGlobalта Міністерства освіти та науки України «Вчителі англійської мови – агенти змін»

Кiлькiсть переглядiв: 78

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.