Новоград-Волинський: педагоги-«дошкільники» оволодівають мистецтвом рефлексивної самооцінки
Новоград-Волинський багато хто з освітян в Житомирській області і за її межами називають «фестивальним» містом. Фестиваль проектів, фестиваль особистісно зорієнтованого навчання інші.
На переконання представників інформаційно-методичного центру управління освіти і науки саме фестивальний формат проведення методичних заходів найефективніше сприяє творчому спілкуванню педагогів і відкритому полілогу з певних питань розвитку сучасної освіти; взаємообміну педагогічними родзинками, надбаннями, здобутками, напрацюваннями, перемогами та відкриттями; можливості презентувати та популяризувати педагогічний досвід; формувати навики рефлексивного самоаналізу і самооцінки.
Як раз остання позиція з вищеперелічених чинників є важливою для педагогів дошкільних навчальних закладів під час року рефлексивної культури (2014-2015 н.р.) у рамках інтерактивного фахового навчання.
Фестиваль діяльнісної педагогіки, що відбувся нещодавно на базі ДНЗ №14 (завідуюча Т.В.Гапоненко, вихователь-методист Л.В.Богомолова), уже вшосте зібрав педагогів ДНЗ з метою обговорення актуальної проблеми формування адекватної самооцінки у дітей і дорослих.
Структура фестивалю складалася з трьох блоків:
1. Теоретичного: інформацію про засоби розвитку самооцінки у педагогів та вихованців, ключові позиції і стратегії формування самооцінки підготувала головний спеціаліст управління освіти і науки Самойленко І.Р.
2. Практичного: 14 майстер-класів було проведено за напрямами:
- Початковий етап процесу вироблення самооцінки: рефлексія як засіб оцінювання дитиною результатів власної діяльності (І.Л. Шевцова та В.В.Поліщук, інструктори з фізичного виховання ДНЗ №14, 8).
- Проміжний етап: здійснення опосередкованої самооцінки засобом іграшок, предметів, казкових героїв чи однолітків (вихователі: О.В.Шашоріна (ДНЗ №1), С.П.Михнюк (ДНЗ №6); І.Л.Бучинська (ДНЗ №4); Т.В.Онищенко (ДНЗ ДНЗ №16); В.В.Поліщук (ДНЗ №5); О.О.Брудницька (ДНЗ №13); І.Р.Самойленко (УОН).
- Усвідомлена самооцінка: цільові рефлексивні ігри та вправи (вихователі: Т.Л.Андрушко (ДНЗ №6); Т.В.Зінчук (ДНЗ №15); І.М.Долнер (ДНЗ №15); Н.В.Козинська (ДНЗ №14); І.В.Кондратець (ІМЦ).
3. Рефлексивного: підведення підсумків, обмін враженнями.
Міні-майстер-класи у рамках фестивалю діяльнісної педагогіки відрізняються компактністю, конкретністю, яскравістю, можливістю для усіх учасників побачити, як у дзеркалі, «педагогічну картинку» і зразу обговорити її та відкоректувати для використання у професійній діяльності на майбутнє.
А ще дозволяють педагогу-модератору («модератор» - «професійний ведучий») розвинути і удосконалити в собі ряд додаткових умінь і навичок, а саме: мову і голос (тон, сила, виразність, дикція, інтонація, техніка мовлення); педагогічну імпровізацію; уміння працювати за планом «у голові», а не на папері, залучати власний досвід, керувати незапланованими ситуаціями; мистецтво спілкування: психологічну вибірковість, здатність до педагогічної уважності; комунікативну культуру: уміння вести діалог, дискусію; тайм-менеджмент: відчуття часу, темп роботи тощо.
Кожний із ведучих майстер-класу підготував пам’ятку для своїх колег, яка містить інформацію про проведену гру або вправу та основні тези з питань самооцінки, які відтворюють особистісний пошук модератора під час підготовки до фестивалю.
Крім цікавих презентованих прийомів, дієвого інтерактивного навчання і традиційного жвавого обговорення, фестиваль відрізнявся від попередніх тим, що когорту модераторів поповнили представники управління освіти і науки та інформаційно-методичного центру (І.Р.Самойленко та І.В.Кондратець – рефлексивні ігри «Діалог з предметом праці», «Дивовижний магазин») та новою рефлексивною грою «Педагогічне хо’опонопоно» («виправити помилку»).
Наступною темою для майстер-класів визначено таку «Здійснення самоаналізу дітьми та дорослими». Інформаційно-методичний центр планує узагальнити матеріали усіх майстер-класів, проведених на фестивалях діяльнісної педагогіки і популяризувати їх у рубриці «Педагогічний досвіду на сайті ІМЦ.
Інна КОНДРАТЕЦЬ, методист ІМЦ
Коментарi