Новоград-Волинський: золоті ключі до дитячих портфоліо

Кожний новий день ставить максимально високі вимоги до темпу життя та рівня розвитку підростаючого покоління. Наразі, вважають науковці і практики, дуже важливо розкрити у дитини індивідуальний потенціал до самопізнання та самореалізації через мотивацію у неї досягнення успіху, а метод «портфоліо» є для цього одним із ефективних засобів.

Уже декілька років поспіль у багатьох дошкільних установах міста розробляють портфоліо закладу, а також педагогічних працівників і окремих вікових груп. Творча група ДНЗ №14 «Золотий ключик» створила портфоліо закладу ще в 2012 році та презентувала на конкурсі-огляді.

Далі роботу було продовжено вже над портфоліо педагогів, що мали велику перевагу при презентації професійного досвіду у рамках «Атестаційного калейдоскопу».

Наступний етап – розробка портфоліо груп; у результаті взаємодії з батьками та копіткої роботи ми отримали 12 портфоліо, які стали яскравою візитівкою кожної групи та містили додаткову інформацію про життя дошкільників.

Продовжуючи накопичувати досвід, ми вирішили створити портфоліо і для наших малюків, які незабаром стануть школярами. Тому саме метод «портфоліо» в дошкільному закладі ми застосували як засіб демонстрації індивідуальних досягнень, адже це дає змогу педагогам і батькам фіксувати неповторні особистісні якості, можливості та здібності дитини, уподобання та пріоритети протягом усього часу перебування їх у дитсадку та вдома, слугуватиме певним портретом для вчителя початкової ланки під час заочного знайомства з дітьми.

З метою організації цілеспрямованої роботи над вищезазначеним питанням у старшій групі «Півник» (вихователі Н.І.Лопатюк та Т.А.Гичко) було розпочато проект «Портфоліо: книга про мене», метою якого стало об’єднання зусиль педагогів, батьків та вихованців у забезпеченні системного самоусвідомлення дітей, самоаналізу і самооцінки власного розвитку.

Робота над проектом тривала близько двох місяців за такими етапами:
1) мотиваційний (бесіди з дітьми про свято Миколая і про подарунки від нього гарним діткам; створення дерева цілей; розміщення оголошення для батьків і запрошенням до участі у проекті);
2) інформаційний (пошук інформації про особливості створення дитячих портфоліо, ознайомлення з матеріалами Інтернет-джерел та фахової літератури; розміщення у батьківському куточку інформації з теми «Що таке дитяче портфоліо?», «Як створити для дитини портфоліо?» та пам’яток «Що найголовніше у дитячому портфоліо?»; надання адресних консультацій та проведення анкетування для батьків «Чи знаєте ви своїх дітей?»;проведення з дітьми дидактичних вправ «Поясни слово», «Словничок», «Якими бувають книги?»);
3) репродуктивний (проведення тематичних занять «Що я умію робити?», «Що я люблю?», «Про що я мрію?»; дидактичних ігор «Я думаю що ти любиш (не любиш), «Який ти, друже» (у парах), «Мені, здається, що маленьким ти був…»; бесіди з тем «Коли ти підеш до школи…», «Як я виросту..»; фотографування миттєвостей проекту, ведення рефлексивного щоденника; виготовлення для батьків ширми «Що таке портфоліо дошкільника?», розміщення відгуків «Шкільні анкети: пам’ятаю як зараз…» у «Батьківському віконечку».
4) узагальнювальний (створення фотостендів «Я вмію», «Миттєвості проекту» та колажу «Де жива дитяча мрія?»; виставка групових умільців «Золоті ручки», консультації для батьків з питань створення портфоліо; проведення занять з дітьми «Розкажи про друга», «Крісло оповідача», вправ та ігор «Радіо», «Інтерв’ю»; запис відеороликів «Що я люблю (не люблю)», «Моє ім’я та особистісна риса».
5) рефлексивно-оцінювальний (підготовка до засідання ММО вихователів старших груп, підготовка до презентації дитячих портфоліо у колі батьків і дітей; розміщення відгуків «Як працювалося над портфоліо?» у «Батьківському віконечку», проведення анкетування для батьків; започаткування «Книги відгуків про проект»; підготовка загальних та індивідуальних подяк для батьків – активних учасників проекту;здійснення рефлексії з дітьми (З чого все починалось?Чия була ідея? З ким хотіли б поділитися враженнями? Чого ми досягли всі разом? Коли вам хотілось плакати (танцювати, співати,сміятися).
Складовою частиною рефлексивно-оцінювального етапу стало засідання міського методичного об’єднання вихователів старших груп. Досвід роботи над портфоліо ДНЗ та створення дитячих портфоліо в електронних презентаціях розкрили завідувачка і вихователь-методист ДНЗ №14 Т.В.Гапоненко і Л.В.Богомолова (комп’ютерна техніка була надана ЗОШ №3).

Практичний зріз, який учасники ММО переглянули в групі №11, став справжнім святом «спогадів» для наших вихованців. Переглядаючи фільм про яскраві події проекту, вихованці і педагоги однаково отримали задоволення та масу позитивних емоцій. Вихователь Н.І Лопатюк майстерно провела рефлексивні ігри та вправи, до яких залучили і гостей («Хто я?», «Я думаю, що ти любиш (не любиш)», «Про що ти мрієш?»).

Цікаво і нетрадиційно пройшли майстер-класи, які провели п’ятирічні умільці: вони вчили вихователів дошкільних закладів міста виготовляти вироби з бісеру, ліпити з солоного тіста, конструювати з «ЛЕГО», робити аплікації з ґудзиків та з елементами ори гамі й квілінгу, виготовляти картину в техніці пластинографії, створювати м’яку іграшку. Усі вироби були подаровані учасникам майстер-класів на згадку про захід.

На закінчення дошкільнята презентували кожний своє портфоліо, розповідаючи про найцікавіші сторінки («Який я», «Моя родина», «Що я умію», «Що я люблю», «Про що я мрію», «Мої досягнення» та інші). А найнесподіванішим та чарівним для дітей став сюрприз від Святого Миколая, який подарував чемним та розумним діткам солодощі.

Для педагогів також було приготовлено рефлексивні завдання: андрагогічну частину засідання провела практичний психолог Плисак Д.В. Педагоги малювали свої автопортрети в трьох іпостасях: Я-власними очима, Я-очима своїх рідних, батьків, Я очима своїх колег; визначалися із власними соціальними ролями у вправі «Мої ролі» та визначалися зі своїми уміннями у сферах «Сім’я», «Робота», «Друзі», «Хобі»: що умію, що люблю з того, що умію, чого хочу навчитися, хто або що в цьому допоможе, коли я почну це робити.

Рефлексію заходу здійснили головний спеціаліст управління освіти і науки І.Р.Самойленко та методист інформаційно-методичного центру І.В.Кондратець. За методичною матрицею «Аркуш спостереження» присутні проаналізували форму практичного зрізу, наочність, проявленні чинники, рівень рефлексивної культури у дітей, дали оцінку підготовці та проведенні даного заходу, а потім разом заповнили сторінку «Книги побажань» для творчої групи дошкільного закладу з підготовки засідання ММО.

Педагогічний колектив ДНЗ №14 планує продовжити удосконалювати уміння і навики з методу «портфоліо»: у планах – створення тематичних «Книг про родину».

Висловлюємо подяку усім батькам, які долучилися до проекту, взяли активну участь у створенні портфоліо і тим самим подарували своїм малюкам незабутні миті спільної творчості, можливість підвищити самооцінку і повірити в себе.

Любов Богомолова, вихователь-методист ДНЗ №14


Галерея "Золоті ключі дитячих портфоліо 2015"

Кiлькiсть переглядiв: 471

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.