РОЗФАРБУЙМО ЛІТО РАЗОМ!

/Files/images/P6194891 (2).JPG/Files/images/IMG_20150612_105239.jpg/Files/images/SAM_0008 (2).JPG/Files/images/SAM_0016.JPG/Files/images/SAM_0019.JPG/Files/images/SAM_0055.JPG/Files/images/SAM_0056.JPG/Files/images/P2120188.JPG/Files/images/DSCF6318 (2).JPG/Files/images/DSCF6643 (2).JPG/Files/images/IMG_20140901_105354.jpg/Files/images/SAM_0014 (2).JPG/Files/images/SAM_0046 (2).JPG/Files/images/SAM_0055 (2).JPG Переважна більшість людей на планеті не може дочекатися літа, пекучого сонечка, життєдайних водних процедур та, звичайно, відпочинку… Але відпустка занадто коротка, щоб втілити у життя всі свої грандіозні плани.

У дітлахів ситуація набагато краща. Майже цілих три місяці для розваг та байдикування! Закінчилось навчання, та ніхто з дорослих ще не поспішає відпочити разом зі своїм чадом через те, що мають ще працювати. І тут, завдяки «небайдужим до проблем родин тіточкам та дядечкам», з’являються шкільні літні табори.

У більшості людей, а особливо, у педагогів це словосполучення викликає почуття, які можна охарактеризувати будь-як, тільки не позитивно! Все гучніше лунає з вуст вчителів фраза «І що це за оздоровлення???» А от батьки, на відміну від інших, з радістю хапаються за можливість «позбутися» хоча б на пів дня своїх дітей, яких нема на кого зоставити. Це про початківців.

А для чого такі табори підліткам, учням середньої школи? По-перше, це нагода відтягти тинейджерів від ноутбуків та планшетів (хоча б на пів дня!)… Та й самим їм не дуже хочеться в таку гарячу пору сидіти в чотирьох стінах.

Ці факти давно усім відомі. Та чому ж саме існування пришкільних таборів викликає такий жах у всіх, хто причетний до організації їх роботи?

Тут є багато моментів. Підготовка приміщень для загонових кімнат та місць загального відпочинку (спортзалів, актових залів, санітарних приміщень тощо), підписання десятків папірців у різних інстанціях. Організація харчування – то взагалі окрема розмова.
Але для вихователів найсерйознішим питанням залишається питання організації виховної роботи в таборах, які так влучно назвали «пришкільними таборами організованого дозвілля та відпочинку з денним перебуванням».

Чотирнадцять днів. Шестигодинний робочий день. Якщо не враховувати сніданки та обіди, то «розважати» наших дітлахів треба 56 годин протягом зміни!
Якщо всередньому табірний захід проводиться від 1 до 2 годин,… то тільки думка про мінімум 30 заходів нас жахає . (Не забуваймо, що традиційно до шкільного заходу ми готуємось понад 1 тиждень)

Питання друге. Навіщо стільки заходів? Відповідь проста. Якщо хоча б один день пройде без активної задіяності дітей в таборі, кількість його вихованців може зменшитися на чверть.

І тут теж необхідно враховувати такий момент! Всі сплановані заходи мають бути розраховані на залучення мінімум 70% вихованців. Хочете сказати, що це нереально? Ви помиляєтесь! МИ ЗМОГЛИ ЦЕ ЗРОБИТИ!!!

До 2015 року в кожній школі в певний час створювався пришкільний табір. Але з метою економії бюджетних коштів та з огляду на проведення вступної кампанії та ЗНО в нашому місті з 11 загальноосвітніх шкіл було створено лише три табори.

Табір «Метелик» при загальноосвітній школі I-III ступенів № 5 став особливий тим, що був міжшкільним! 198 учнів із ЗОШ № 2, ЗОШ№ 5, ЗОШ № 6 та НВК розташувалися на нашій базі!

Чому саме нам довірили функціонування міжшкільного табору? Тому що такої кількості ентузіастів нема в жодному навчальному закладі міста. Ми, незважаючи ні на що, прагнемо зробити довірену справу якнайкраще!

Такої кількості захоплених людей із сльозами на очах ми ще не бачили. Ніхто не хотів розставатися з «Метеликом», більшість просила продовжити зміну…

Вчителі, що працювали вихователями в таборі, які, переважно, мають досвід роботи в школах понад 20 років, з впевненістю казали, що за 14 днів втомились більше ніж за рік роботи в школі взагалі. АЛЕ ЦЕ БУЛО ТОГО ВАРТО!!!

Як би там не було, табірна рутина направлена на здобуття вартого всіх зусиль результату – можливості згуртувати учнів не тільки однієї школи, можливості проявити свої творчі здібності навіть тим, хто протягом шкільного року соромився себе показати.

Чому «скромняги» розкривають свої здібності? - Тому що ніхто не чекає від них професіоналізму.

Фраза « ми готуємо сьогодні свято на завтра» є визначальною.
Фраза «ми готуємо це все РАЗОМ, бо тільки тоді ми переможемо» є основною!
У чому ж особливість табірного дня?

Починав табір свою роботу о 8.30. Завершував о 15.00. Оскільки посадочних місць в їдальні вистачало лише на половину таборян, то життєдіяльність табору проходила в дві зміни.
Всі таборяни поділялись на 7 загонів: по два зі шкіл НВК, ЗОШ № 2, ЗОШ № 5 та один загін від ЗОШ № 6.

Середня кількість дітей у кожному загоні – 28-30 чоловік.
На кожен загін припадало по 2-3 вожатих (це учні 8,10 класів) та по два вихователі.

Розпочинаємо день із лінійки. Протягом якої була обов’язковим здача рапортів командирами загонів про кількість присутніх. (ця інформація була необхідна для замовлення сніданків!) Також під час лінійки начальником табору проводилось нагородження за участь або за перемогу в заходах, що відбувалися днем раніше (згідно «Положення про рейтинг загонів»). Далі – оголошення путівки дня.
Лінійки проводились двічі: для першої зміни (1-4 загонів) та другої (5-7 загонів).
Подальшим кроком було проведення ранкової зарядки. Рухаємось тільки під музику!!!—це обов’язкова умова проведення ненудної зарядки. Зарядку проводили також у дві зміни. Керували процесом вожаті загонів.

Після сніданку та подальшого 30-ти хвилинної підготовки або інструктажу відбувалось проведення загальнотабірного заходу. Слід додати, що під час проведення основних заходів, один або два загони відвідували майстер-класи, акції або екскурсії в межах міста. Це необхідно було в першу чергу для того, щоб скоротити кількість учасників основного заходу. Щодо рейтингу… Щоб не позбавляти дітей можливості здобути такі дорогі для них бали, кількість таких екскурсій повинна була бути однаковою для всіх загонів!!!
Після обіду відбувалась підготовка до заходів наступного дня та тих заходів, що потребують кількаденної підготовки.
В кінці дня відбувалася планерка зі заступниками начальника табору та вихователями, що будуть працювати наступного дня. На цій нараді підводились «підсумки сьогоднішнього дня» та проводився інструктаж щодо заходів наступного дня.
У чому полягала рейтингова система в таборі?
Можливо, хтось із лінькуватих скептиків скаже, що ця процедура не потрібна, що вона може принижувати дітей.
Відповім коротко – потрібно правильно «подавати цю страву». Все наше життя це змагання і боротьба.
Рейтинг загонів, або, ще можна сказати, змагання між загонами на першість, важливе передусім тому, що допомагає згуртувати всіх дітей загону до здобуття перемоги.
Тепер конкретніше про
«ПОЛОЖЕННЯ ПРО ВИЗНАЧЕННЯ КРАЩОГО ЗАГОНУ ТАБОРУ»
На початку табірної зміни кожному загону видавався символ табору – метелик на квіточці. Проте квіточка не мала пелюсток. За кожну гарну справу, активну участь у конкурсах, іграх, змаганнях, вікторинах, концертах загону видавалася пелюсточка (за участь або за перемогу).
Також мала велике значення загальна кількість учнів, що відвідують табір у відповідній формі одягу, визначеної згідно тематики дня.
Наприклад: в День високої моди всі діти мають з’явитися в таборі у чудернацьких капелюшках. В День розвідника – в формі в стилі «мілітарі», в День червоного серця –– в червоному із сердечком і т. п….
В кінці табірної зміни підраховувалась загальна кількість пелюсток кожного загону та коефіцієнт відповідності одягу. Той загін, який мав їх найбільшу кількість – отримав перемогу. Також визначались другі та треті місця.
Наприкінці табірної зміни маємо такі результати:
1 місце – золотий метелик, отримав загін № 7 ЗОШ № 6;
2 місце – срібний метелик розділили між собою загони НВК: № 5 та № 6;
3 місце – веселковий метелик залишився в ЗОШ № 5 в загоні № 2.

Загони переможці отримали спеціально замовлені статуетки вищезгаданих метеликів та спеціальні призи.
На святі закриття також були визначені переможці у таких номінаціях:
* «Зірка табору»
* «Найкращий командир загону»
* « Супер - вожатий»

У чому полягали особливості планування роботи з вихованцями в таборі?
Виховна складова кожного табірного дня складалася з трьох частин:
1. Загальнотабірне дійство, згідно тематики (відбувалось в першій половині дня)
2. Специфічна дія (екскурсія, майстер-клас, благодійна акція), яку здійснювали окремі загони.
3. Підготовка до заходів наступних тематичних днів (проводилась в другій половині дня.)

Загалом кількість проведених заходів в таборі складала 34, в тому числі екскурсій – 9.

Що відрізняло «Метелик» від інших таборів?
• Жодного дня не обходилось без загальнотабірного свята, до якого залучалось до 80 відсотків присутніх.
• Основні тематичні заходи складалися з кількох етапів, до яких залучалися різні вихованці одних і тих же загонів.
Наприклад: в основній частині Дня патріотів (заходи до обіду) відбулись такі заходи:
o Фестиваль патріотичної пісні між загонами «Битва хорів» (всі загони)
o Конкурсно-розважальна програма «Козаки та козачки» (загони № 3, 4, 5, 7)
o Виготовлення захисної сітки для потреб військових в зоні АТО (всі загони)
o Тренінг «Права маленьких громадян» в міському реабілітаційному центрі (загони №1, 2, 6)

Тобто з 10 години ранку до 12 (12.30) кожен учень взяв мінімум двічі участь у табірних заходах!!!
• Оцінювання конкурсних виступів відбувалось шляхом «кольорового голосування». Кожному загону на початку табірної зміни присвоювався колір і видавались квитки та скринька відповідного кольору. В кінці конкурсних виступів кожен вихованець мав проголосувати своїм квитком, кидаючи його в скриньку будь-якого кольору, окрім свого.
В кінці табірного дня на планерці вихователі усі разом підраховували результати, які оголошувались, в свою чергу, на ранковій лінійці.

Що ж запам’яталося дітлахам найбільше?
По-перше, слід сказати, що заходи були на будь-який смак!
• Інтелектуальні бої між хлопцями та дівчатами під гаслом «Хто краще?».
• «Перехрестя кохання» між маленькими «метеликами», головним призом для переможців в якому був романтичний полуденок із свічками, тортиком, морозивом та коктейлями!
• Гра «Спіймаймо терориста, визволимо заручника!», яка поєднала в собі круті пригоди, перегони, пошуки «шпіонів», розвідницькі штучки. Чесно кажучи, ця гра наробила багато галасу, але для вихованців ця подія була під номером один!
• День індіанців пройшов надзвичайно активно через низку захоплюючих змагань в різних «долинах» не тільки за першість, а й можливість отримати унікальний тотем. Індіанський хенд-мейд одяг, бій барабану та танці біля вогнища вдало поєднались із метанням спису, збором «перлів», тлумаченням висловів мудрих старійшин» та пізнанням мелодій дикого степу.
• Шоу талантів було неперевершеним! Програма виступів тривала понад три години, вражаючи не тільки запальними та вишуканими танцями та естрадними піснями, а й народним солоспівом, виступами юних каратистів, акробатів, майстрів слова, патріотично налаштованих реперів та виставками по-справжньому шедевральних доробок юних «метеликів».
• День танцю запам’ятався усім не тільки масовими та видовищними постановками, а й танцювальним марафоном, який зібрав біля себе не тільки всіх таборян та працівників школи, а й подорожніх, які не могли не підійти не подивитися справжні та запеклі батли між парами учасників з кожного загону, які відбувалися протягом двох годин під різножанрову музику!
• Всього лише за кілька годин всі таборяни підготували моделі модного одягу із обов’язковими капелюшками. До параду моделей із кожного загону приєднались не тільки вожаті, але й вихователі.


А ще були конкурс малюнку на асфальті під гаслом «Ми – за мир!», Акція «Долоньки єднання» з побажаннями для воїнів АТО, спортивні квести , туристичні походи, екскурсії в міський ЦНТТУМ, пожежну частину та реабілітаційний центр.
День закриття виявився найбільш вражаючим та водночас і болючим… Ми нагороджували найкращих.. Зірок табору, кращих командирів, вожатих. Подарували нашим гостям, що прибули із зони АТО військову захисну сітку (4 м. на 10 м), яку лише за чотири години зуміли сплести всі наші метелики!

Коли запускали на гелевих повітряних кульках у синє небо величезного жовто-блакитного метелика, ніхто не вірив, що вже все… Діти перепитували: «А що буде завтра?», «А можна записатися на наступну зміну?»
Але… як-то кажуть: хорошого потрошку. Мріємо, щоб наступного року, ми знову всі зібралися разом, але… в іншому навчальному закладі.
Хай щастить майбутнім експериментаторам!


Ольга Захарова,начальник міжшкільного табору
організованого дозвілля та відпочинку «Метелик»,
заступник директора з виховної роботи
Новоград-Волинської ЗОШ I-III ступенів № 5
Кiлькiсть переглядiв: 392

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.